پایان نامه های کارشناسی ارشد

در این وبلاگ تکه هایی از متون پایان نامه ها درج می شود برای تهیه متن کامل آن با فرمت ورد می توانید به سایت www.elmyar.net مراجعه کنید

ارث دقیقا به چه معناست ؟

ارث

ارث در لغت و اصطلاح

یکی دیگر از منابع کسب مال ارث می‌‌باشد.ارث در لغت به معنای ترکه و اموالی است که از متوفی به جای می‌ماند و در اصطلاح حقوقی مقصود انتقال مالکیت اموال میت پس از فوت به وراث وی است.[1]

يكي از اسباب تملك،  ارث است و انسان با وراثت مي­تواند مالك مال شود.مقررات مربوط به ارث در قانون مدني ايران، از قرآن كريم«سوره نساء» و احكام فقه اماميه گرفته شده است.ارث در لغت به معناي تركه و اموالي است كه از متوفي به جاي مي­ماند .در اصطلاح حقوقي مقصود انتقال مالكيت اموال ميت پس از فوت به وراث وي است زن نیز مانند مرد به طور سببی و نسبی از ارث بهره‌مند می‌گردد تفاوت فقط در میزان ارث است که طبق قانون اسلامی سهم الارث زن از جهت سببی (زوجه بودن) و نسبی نصف مرد است. [2]

ارث را هم،  شريعت مسلمانان قبول كرده و هم دكترين حقوقي و قانونگذاران. در قرآن كه منبع مهم حقوق مسلمانان است،

آمده كه زن در مورد ارث چهار نصيب مي­برد كه عبارتند از:

1.    نصيب زن درارث به عنوان همسر

2.    نصيب زن از ارث به عنوان فرزند

3.    نصيب زن به عنوان مادر

4.    نصيب زن به عنوان خواهر، [3]

4-5-4-3-1- تفاوت­های احکام ارث زن و شوهر

«سه تفاوت عمده میان احکام ارث زن و شوهر در قانون مدنی به چشم می­خورد:

1-میراث ارث شوهر دو برابر زن است:شوهر نصف و در صورت وجود اولاد یک چهارم از ترکه زن را ارث می­برد؛ فرض زن یک­چهارم و با وجود اولاد یک هشتم از اموال شوهر است.

2-در صورتی که شوهر وارث منحصر زن باشد، تمام ترکه زن میراث اوست؛ ولی،  زنی که تنها وارث شوهر است بیش از یک چهارم ارث نمی­برد.

3-شوهر از تمام اموال زن ارث می­برد، در حالی که زن از زمین ارث نمی­برد و از تملک عین بنا و درختان محروم است و فرض خود را از بهای آنها می­برد».[4]

وارثان به سبب تنها به فرض ارث می­برند و مانده ترکه به آنان رد نمی­شود(ماده896و905 ق . م)ولی این قاعده در موردی که شوهر وارث منحصر باشد اجرا نمی­شود و تمام ترکه از آن اوست؛ چنانکه در پایان ماده 905 ق . م. ودر مقام بیان استثنا بر قاعده،  چنین می­خوانیم:«...لیکن، اگر برای متوفی وارثی به غیر از زوج نباشد، زائد از فریضه به او رد می­شود».خواندن این استثا ذهن را متوجه این نکته می­سازد که،  منطق و عدالت چنین حکم می­کند که شوهر در صورتی که وارث منحصر است بر تمام ترکه دست یابد، چرا این حکم در مورد زن اجرا نمی­شود؟[5]

«ماده 946 ق . م .درباره تفاوت مهم میراث زن و شوهر،  اعلام می­کند:

«زوج از تمام اموال زوجه ارث می­برد، لیکن زوجه از اموال ذیل:1)از اموال منقول از هر قبیل که باشد.2)از ابنیه و اشجار». از این ماده چنین برمی­آید که،  زن از زمین و عرصه اعیان ارث نمی­برد و پیشینه آن در فقه نیز این استنباط را تقویت می­کند.

ماده 947 ق . م .نیز،  در تکمیل محدودیت ارث زن،  می­افزاید: «زوجه از قیمت ابنیه و اشجار ارث می­برد و نه از عین آنها و طریقه تقویم آن است که ابنیه و اشجار با فرض استحقاق بقاء در زمین بدون اجرت تقویم می­گردد».بدین ترتیب، نه تنها زن از زمین و بهای آن ارث نمی­برد، از تملک عیان و درختان احداث یا غرس شده بر روی زمین نیز محروم است و معادل قیمت آنها با وارثان شریک در ترکه است».در اجرای این حکم استثنایی،  دو نکته اهمیت استثنایی دارد و باید به عنوان قاعده مورد توجه باشد:

1- محروم ماندن زن از زمین چهره استثنایی دارد و باید تفسیر محدود شود: در اجرای این قاعده، هر جا تردید در غیر منقول بودن مالی شودیا تردید در الحاق حقی به زمین باشد باید اصل را بر وراث نهاد.این شیوه تفسیر، که تمایل به سوی عدالت نیز آن را تایید می­کند، در بسیاری از اختلاف­ها اهمیت داردو بر قلمروی اصل وراث همسران می­افزاید.

2-در ارزیابی بهای بنا و درختان زمین، باید آن را، با فرض استحقاق بقاء در زمین بدون اجرت،  تقویم کرد: باید چنین فرض شود که بنا و درخت به رایگان بر زمین استقرار یافته است. زیرا،  دو شرط:1)استحقاق بها در زمین 2)رایگانی این استحقاق، بر بهای آن اموال و در نتیجه ارث زن می­افزاید و در راستای اجرای اصل توارث میان همسران است.[6]

4-5-4-3-2- تحول در قانون ارث زن(زوجه) در نظام حقوقی ایران

موضوع زن و چگونگى نگاه به او، يكى ازمهمترين و بحث­انگيزترين حوزه­هاى انديشه اسلامى است و قوانين اسلامي در رابطه ادامه مطلب

+ نوشته شده در  جمعه 23 شهريور 1397ساعت 21:10 توسط مدیر سایت  | 

ارسال نظر
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
پیام شما :
کد امنیتی :